Evoluția turismului și problemele întâmpinate de unitățile de cazare din Cluj-Napoca: un studiu CazareClujNapoca.ro

Una dintre cele mai afectate piețe la nivel global în urma pandemiei de COVID-19 a fost cea a turismului. Pe lângă problema centrală a scăderii numărului de turiști, care, la rândul ei, a avut efecte secundare grave precum reducerea profitului și a personalului, unitățile de cazare s-au confruntat cu o nevoie de a reorganiza modul în care își desfășoară activitatea pentru a respecta noile direcții normative ce vizau siguranța turiștilor. Aceste consecințe au fost vizibile și la nivel național, în anul 2020 unitățile de cazare primind cu mai mult de jumătate mai puțini oaspeți față de 2019, conform unui comunicat al Institutului Național de Statistică.


Deși efectele pandemiei continuă să se resimtă și în prezent, la nivel local există mai mulți factori care influențează piața hotelieră. Mai mult, cu toate că unii dintre acești factori sunt aplicabili la nivel național, ei nu redau întru totul situația din Cluj-Napoca, aceasta din urmă fiind determinată și de diverși factori regionali. De aceea, pentru a clarifica atât situația turismului din prezent, cât și problemele întâmpinate de unitățile de cazare locale, platforma CazareClujNapoca.ro a colectat în perioada octombrie-noiembrie 2022 răspunsurile rezultate în urma unui chestionar lansat în scopul identificării dificultăților reale cu care se confruntă acestea.

Astfel, la studiul realizat au participat 25 de unități de cazare, din care majoritatea (13) s-a încadrat în grupul pensiune sau vilă, urmat de cel al hotelurilor (5), regim hotelier (5) și alte tipuri de structuri (2). În privința numărului de stele deținut de acestea, 76% oferă un confort de 3 stele, 12% unul de 2 stele, 8% unul de 4 stele, în timp ce doar 4% (adică o singură unitate) are o singură stea.

În continuare, vom analiza răspunsurile acestora, grupându-le în subiecte principale de interes pentru piața turismului din Cluj-Napoca, urmărind să obținem o imagine detaliată a situației actuale a unităților de cazare din această regiune.


Numărul de turiști și scopul călătoriilor

În perioada 2022, aproape jumătate (48%) dintre unitățile de cazare respondente raportează o creștere a numărului de turiști. Spre deosebire de acestea, 28% consideră că cererea a rămas constantă, în timp ce 24% se confruntă cu o scădere. Aceste rezultate se arată astfel relativ pozitive, însă luând în considerare faptul că în 2022 efectele pandemiei au fost semnificativ mai scăzute decât în 2021, situația nu este atât de îmbucurătoare.

În privința motivelor călătoriilor turiștilor care le trec pragul, cele mai multe structuri raportează faptul că scopurile principale sunt cele de business, cu un procent de 88% și de tranzit, cu 84%. În timp ce 68% prezintă ca motiv secundar cel medical, tot mai puține persoane ajung în Cluj-Napoca datorită calității sale turistice. Astfel, doar 60% dintre turiști afirmă că unul dintre motivele vizitei este cel de vacanță/relaxare.


Provocările unităților de cazare și cele ale turiștilor

În privința celor mai importante piedici cu care se confruntă structurile în administrarea lor, factorul principal invocat este reprezentat de creșterea prețului la utilități, acesta fiind 22 din 25 de unități, adică un procent de 88%. Peste jumătate dintre acestea (52%) consideră o problemă și valoarea taxelor sau impozitelor, în timp ce 36% văd modificările legislative ca o piedică în calea creșterii lor. Spre deosebire de anii precedenți, scăderea numărului de turiști nu reprezintă cea mai mare problemă pentru unitățile de cazare, doar 32% dintre ele considerând că acesta este unul dintre factorii principali ai dificultății administrării unităților.

Din nemulțumirile turiștilor identificate de personalul structurilor de cazare respondente, cea mai mare provocare a lor este legată de traficul și aglomerația din oraș. Astfel, oaspeții lor se plâng de inaccesibilitatea orașului cu mașina personală, precum și de numărul redus de locuri de parcare sau de inconveniența poziționării lor. Desigur, creșterea prețurilor constituie o altă provocare raportată de turiști, la aceasta adăugându-se și insuficiența numărului de unități prezente pe platformele principale de profil. Astfel, există situații în care turiștii nu găsesc locuri de cazare în Cluj-Napoca, deși multe structuri au camere disponibile.


Îmbunătățirea pieței turismului din Cluj-Napoca

În continuare, studiul realizat de CazareClujNapoca.ro a urmărit să obțină părerea unităților de cazare despre măsurile care pot fi luate de autoritățile locale pentru creșterea numărului de turiști, precum și cea în legătură cu acțiunile care pot fi întreprinse de aceste unități pentru îmbunătățirea generală a pieței locale a turismului.


Astfel, mulți dintre respondenți văd un potențial ridicat în organizarea evenimentelor tip Untold, cerând autorităților locale să identifice mai multe oportunități similare. Pe de altă parte, deși recunosc în prezent statutul relativ scăzut al orașului din punct de vedere turistic, proprietarii unităților cred că există posibilitatea dezvoltării acestuia pe bazele deja existente. În acest sens, ei identifică mai multe demersuri ce pot fi întreprinse de conducerea locală, precum: creșterea atractivității zonei centrale, crearea unor trasee turistice bine definite, realizarea unui ghid online a orașului care să redea mai bine potențialul său turistic pe toate palierele.


Inițiative noi sunt de asemenea aduse în discuție, precum crearea unor complexuri turistice sau construirea unor atracții precum aquapark-uri. De asemenea, multe unități de cazare consideră insuficientă și promovarea realizată de autorități, atât la nivel online cât și offline. Răspunsul unuia dintre participanții la chestionar oferă un sumar al principalelor inițiative care pot fi întreprinse de conducerea locală: „Consolidarea în continuare a poziţiei orașului Cluj-Napoca ca destinaţie turistică principală, care să poată fi vizitat tot anul şi care să îndeplinească standardele de furnizare a produselor şi serviciilor. Prețuirea oamenilor, tradiţiei, locurilor, patrimoniului natural şi cultural al orasului. Dezvoltarea vizibilității şi a reputaţiei orașului Cluj-Napoca pe principalele pieţe de turism naționale si internaţionale. Oferirea și dezvoltarea unor noi locuri de atracție care să se adreseze unui număr cât mai mare de turiști.”.


În privința acțiunilor pe care unitățile de cazare din Cluj-Napoca le văd posibile în îmbunătățirea pieței turismului la nivel local, răspunsurile sunt diverse, dar pot fi identificate direcții principale. Pe de-o parte, sunt identificate măsurile ce pot fi luate de business-urile din această industrie pentru a crește atractivitatea turistică a orașului și a îmbunătăți experiența oaspeților ce le trec pragul. Printre cele aduse în discuție se numără în primul rând creșterea personalului calificat și organizarea de cursuri pentru dezvoltarea profesionalismului acestuia.


În continuare, reprezentanții unităților de cazare cred că o mai mare atenție la detalii ar putea favoriza dezvoltarea turismului din Cluj-Napoca, personalul trebuind să vină cu inițiative proactive pentru obținerea mulțumirii oaspeților. Imaginea generală dezvoltată de turiști în legătură cu structurile din oraș este importantă pentru respondenți, ei considerând că este nevoie de unități de cazare mai bine dotate, cu standarde mai ridicate, în așa fel încât industria ospitalității din Cluj-Napoca să devină o referință la nivel național.


Pe de altă parte, nu sunt ignorate nici măsurile pe care autoritățile locale le pot introduce în sprijinul unităților de cazare și care pot determina indirect îmbunătățirea generală a pieței turismului din Cluj-Napoca. Printre acestea se numără facilitățile pentru structurile turistice precum reducerea impozitelor, eliminarea taxei turistice și scăderea taxelor salariale pentru angajații HoReCa. De asemenea, respondenții sunt de părere că autoritățile locale pot întreprinde mai multe acțiuni pentru combaterea serviciilor turistice oferite la negru și a structurilor fără autorizații de funcționare și clasificare.


Dezavantajele turismului din Cluj-Napoca și evoluția sa în viitor

În continuare, prin chestionarul realizat, CazareClujNapoca.ro a cerut respondenților să identifice cele mai importante neajunsuri ale turismului la nivel local, iar răspunsurile au vizat două aspecte principale. În primul rând, reprezentanții unităților de cazare au citat traficul și lipsa locurilor de parcare ca unul dintre factorii de bază care opresc dezvoltarea turismului din Cluj-Napoca.


În al doilea rând, ei au sesizat existența unui număr redus de obiective turistice, precum și decalajul dintre nevoile de dezvoltare și proiectele în desfășurare. Printre aceste obiective turistice se numără și centrul orașului, care din punctul de vedere al respondenților este prea puțin dezvoltat pe mai multe paliere: spațiul insuficient, lipsa magazinelor brand-urilor importante, existența unui număr prea scăzut de evenimente relevante în comparație cu alte orașe precum Brașov sau Timișoara. Reprezentantul uneia dintre unitățile de cazare participante la acest chestionar a descris în mod clar dificultatea cu care se confruntă: „Lumea aude frecvent în media despre Cluj-Napoca, dar când întâlnim turiști care doresc să viziteze super-orașul creat în imaginația lor, ne simțim un pic în impas. Le spunem de Grădina Botanică, de Cetățuie, de Parcul Central, de muzee... Ceva lipsește din magia orașului.”.


Cu privire la evoluția pieței hoteliere din Cluj-Napoca în următoarele 12 luni, părerile sunt foarte împărțite. Astfel, dintre răspunsurile primite, o parte din reprezentanții unităților afirmă direct că aceasta va înregistra o creștere, iar o altă parte așteaptă la o stagnare sau chiar la o scădere. Aceste viziuni opuse trimis însă spre o temă comună: în viitorul apropiat, piața turismului va fi caracterizată de instabilitate și imprevizibilitate. Din punctul de vedere al respondenților această nesiguranță va fi determinată de costurile tot mai ridicate provocate de volatilitatea economică, dar și de situația politică internă și internațională.


Această instabilitate se remarcă și ca punctul central al studiului, constituind o provocare considerată aproape de nedepășit de către unitățile de cazare din Cluj-Napoca, mai ales în condițiile în care acestea se simt nesprijinite de autoritățile locale. Lipsa de claritate determină o lipsă de acțiune în orice direcție, iar în acest context, scopul studiului de față este scoaterea în prim-plan a problemelor reale cu care industria hotelieră se confruntă la nivel local și identificarea anumitor posibilități de soluționare a lor venite din partea celor care le întâmpină direct. Numărul unor astfel de inițiative va trebui suplimentat în următorii ani, întrucât unitățile de cazare din Cluj-Napoca nu sunt influențate doar de situația națională, ci și de factori regionali, inițiative locale și măsuri administrative municipale.


Platforma CazareClujNapoca.ro susține de peste 15 ani promovarea turismului local și a unităților de cazare. Aflată în primele rezultate pe motoarele de căutare după cuvintele cheie principale, ea permite turiștilor să contacteze direct proprietarii unităților de cazare.