Datele statistice obținute în ultimii doi ani cu privire la relația dintre internet, device-urile mobile, Social Media, unitățile de cazare, optimizarea website-urilor și turismul din Cluj-Napoca au fost comparate și analizate cu cele obținute la nivel național, de catre agentia de marketing online Klain din Cluj Napoca. Studiile realizate cu privire la utilizarea internetului de către români, dar în special cele axate pe frecvența accesării website-urilor de pe device-ul mobil evidențiază creșteri semnificative. Printre acești utilizatori se numără, în mod categoric și turiștii care au vizitat orașul Cluj-Napoca. Întrebuințarea resurselor online și numărul turiștilor sunt doi factori care au crescut procentual semnificativ în decursul acestui an. În ciuda acestor statistici pozitive, există studii care confirmă interesul scăzut al proprietarilor unităților de cazare clujene cu privire la prezența lor în mediul online din două puncte de vedere: pe de o parte existența unui website și updatarea sa corespunzătoare, iar pe de cealaltă parte prezența pe Facebook și Instagram – două platforme de socializare preferate de turiști. Corelarea tuturor tipurilor de date obținute relevă necesitatea imediată a realizării unor îmbunătățiri semnificative cu privire la prezența în mediul online ale multor unități de cazare clujene.
În anul 2017, International Markets Research a desfășurat și publicat un studiu conform căruia, din numărul total de 21 599 736 de cetățeni ai României, 11 326 186 sunt utilizatori de internet. Din segmentul persoanelor cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani, 84% folosesc această resursă zilnic, iar din numărul total de utilizatori cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani, un procent de 81% dintre ei accesează în fiecare zi internetul, întrebuințând resursele online. Adițional, un studiu realizat de Google și Kantar TNS (susținut de peste 625 000 de interviuri realizate în peste 40 de țări) anunța, în anul 2016, o scădere a utilizării computerului la 79%, iar 38% dintre utilizatorii de smartphone accesau internetul de pe telefon.
În studiu desfășurat (pe 149 de unități de cazare) de către Agenția de Marketing Digital KLAIN, confirmă faptul că 32.21% dintre business-urile din domeniul hotelier din Cluj-Napoca nu au un website, iar 41.58% dintre cei care au un site, nu l-au optimizat pentru device-ul mobil, fapt care creează un deficit major în mediul concurențial și un dezavantaj creat de rata crescută de abandon, la scurt timp de la accesarea link-ului. Această pierdere se traduce și prin scăderea numărului de potențiali clienți din categoria turiștilor care preferă să utilizeze smartphone-ul pentru acest tip de acțiuni.
Conform gpec.ro, RTB House a realizat un studiu colectând date de la mai mult de 1000 de campanii. Statisticile evidențiază modificarea comportamentului utilizatorului de smartphone. În timpul lunilor de vară activitatea pe dispozitivele mobile a înregistrat o creștere de 30%. Aceasta se datorează faptului că turiștii preferă să se informeze în timp util cu privire la destinațiile lor de vacanță, renunțând la laptop sau desktop. Pe piața din România, rata activităților realizate cu ajutorul telefonului a crescut cu 36% față de media din timpul anului. Cătălin Emilian, country manager România și Bulgaria RTB House a confirmat pentru gpec.ro necesitatea promovării specifice dispozitivului mobil, raportată la „sezonalitate” și la creșterea ratei utilizării smartphone-ului.
Comparativ cu anul 2016, în anul 2017, Cluj-Napoca a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de turiști (în special a celor străini). În primele opt luni ale anului, orașul s-a poziționat în top, cu un procent de 35.55%, față de aceeași perioadă a anului trecut, conform clujcapitala.ro. De asemenea, numărul de nopți petrecute de turiști în oraș a fost de 587 436, ceea ce semnifică o creștere de 24.07% comparativ cu anul 2016. Conform ziare.com, datele preluate de la Institutul Național de Statistică au plasat Clujul (tot în prima jumătate a acestui an) în topul județelor preferate de străini pentru locurile de cazare.
O a doua categorie de neajunsuri cu care se confruntă website-urile business-urilor din domeniul hotelier din Cluj-Napoca este reprezentată de conținutul disponibil într-o singură limbă: limba română. Creșterea numărului de turiști străini în oraș și preferința acestora pentru unitățile de cazare autohtone, trebuie să reprezinte un stimulent suficient de puternic pentru proprietarii care omit traducerea conținutului în cel puțin două limbi străine. Refuzul sau lipsa interesului in cazul optimizării informației la acest nivel, îngreunează procedura de documentare a străinilor dornici să beneficieze de serviciile respective. Conform KLAIN, 36.63% dintre unitățile de cazare analizate din Cluj-Napoca au conținutul site-ului doar în limba română, iar 22.77% dintre acestea nu au imagini clare și bine realizate pe site.
Pe primul loc în topul preferințelor utilizatorilor de internet mobil se află cea mai răspândită rețea de socializare – Facebook, urmată de Google. Românii accesează site-urile de pe un device care rulează cu Android, în proporție de 79.54% și de pe unul cu IOS în proporție de 16.04 %. Iar 99.21 % dintre utilizatorii de mobil folosesc Google ca motor de căutare (conform adcombo-blog.com). Turiștii străini își îndreaptă tot mai mult atenția către rețelele de socializare, precum Facebook, dar și Instagram, întrucât Social Media devine o forță tot mai mare, considerată a fi, în prezent, a patra putere în stat. Platformele de socializare se modifică permanent și duc la îmbunătățirea experienței dintre business și client sau potențialii clienți, nu doar prin relația care se instituie, ci și prin numărul mare de informații pe care pagina le pune la dispoziție.
Paginile optimizate de Facebook sau Instagram nu transmit doar informații generale care se regăsesc și pe site, ci dețin o resursă mult mai valoroasă: review-urile pe care business-ul le primește din partea celor care au folosit serviciile respective și care pot influența pozitiv dezvoltarea unităților de cazare. Platformele precum booking.com și tripadvisor.com sunt instrumente importante de care o afacere din domeniul hotelier se poate folosi în parcursul său. Mai mult decât atât, statisticile arată faptul că un consumator citește, în medie, 11 recenzii înainte de a lua o decizie. Aceste aspecte, însă, ajung să intre în contradictoriu cu realitatea clujeană, conform căreia 51.68% dintre unitățile de cazare nu înregistrează o prezență pe Facebook și doar 3.36% au cont de instagram, adică 5 din 149.
Un procent mai mare de 50% dintre români utilizează internetul, activitatea pe smartphone a înregistrat o creștere cu 30% în timpul lunilor de vară, Agenția de Marketing Digital KLAIN confirmă faptul că 41.58% dintre business-urile din domeniul hotelier din Cluj-Napoca nu au website-ul optimizat pentru device-ul mobil, iar în anul 2017, Cluj-Napoca a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de turiști (în special a celor străini). Aceste aspecte nu pot fi neglijate, ci dimpotrivă, o analiză sumară a datelor relevă rolul important al fiecărui element al relației dintre internet, device-urile mobile, Social Media, unitățile de cazare, optimizarea site-urilor și turismul din Cluj-Napoca. Ele sunt cele care trebuie să determine buna funcționare a business-ului, raportat la toți factorii implicați. Astfel că, website-urile din domeniul hotelier din Cluj-Napoca trebuie să ofere o experiență complexă, nu doar informație actuală și relevantă, ci și ușor accesibilă de pe o varietate de device-uri.